Svar: Vand af kop
12. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Jeres lille dreng er stadig så lille, at det er rigtig svært for ham at finde ud af at drikke af en kop. Det tager tid at lære og det er vigtigt at du stadig forsøger hver dag sammen med skemaden, så han tilsidst lærer sig teknikken :)
Du kan forsøge med et snapseglas. Det passer ofte bedre i størrelsen til hans lille mund. Han vil i starten sandsynligvis prøve at bruge tungen til at drikke med, fordi han når han dier af bryst/flaske netop bruger tungen til at malke for at få mælken ud - og af glasset skal han finde ud af at holde tungen tilbage, det er en helt anden teknik, og det er naturligt svært for ham :)
Du kan også prøve med en tudkop - det skal være af den gammeldagsslags, hvor låget kan tages af med tiden, og det bliver til en almindelig kop med to hanke. Det at drikke af en tud kan hjælpe ham til at holde tungen tilbage. Du kan se et billede af den type kop jeg taler om i min bog om børn og mad :)
Med en gammeldagskop mener jeg en kop, hvor vandet kan løbe ud uden at han behøver sutte, så han med det samme kan mærke at det er der :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske